Domů | O nás | Staňte se členy klubu/Získejte 3D software | en english Přihlášení pro členy - Jméno: Heslo:
 3DJournal          Zažijte třetí rozměr obrazu
Naše nabídka: 3D fotografie 3D software Návody a rady Diskuze
HORKÉ TIPY VIDEO-NÁVODY
! 3DFotoVideo 3DVideoVideo

<<< Video 1: Jak vytvořit 3D fotografii

Video 2: Jak vytvořit 3D video >>>
E-kniha zdarma o 3D fotografii a 3D videu
E-kniha: Jak na 3D foto a 3D video - stáhni si knihu zdarma ze Slasti.cz nebo přímo zde: mobi - epub - pdf
Rychlé menu
 Hlavní stránka
 Všechny články
 O nás
3D galerie
3D image
3D image
3D image
3D image
3D image
3D image

Tipy pro krásné 3D fotky

   V 3DJournalu se můžete mimo jiné dočíst o některých základních pravidlech pro pořizování 3D fotografií. Tentokrát se na ně podíváme podrobněji a hlavně přidáme některá další pravidla - aby byly vaše fotografie skutečně ty nejlepší.

   Vzdálenost fotoaparátů
   První pravidlo, kterému se budeme věnovat, se týká vzdálenosti, o kterou je třeba fotoaparát posunout mezi prvním a druhým snímkem (pokud používáte fotoaparáty dva, potom jde samozřejmě o vzdálenost mezi těmito dvěma fotoaparáty).
    Vzdálenost fotoaparátů mezi snímky Zmínili jsme se, že by tato vzdálenost měla být okolo 7 centimetrů. Při skutečném fotografování se však doporučuje dodržovat spíše jiné pravidlo - totiž nastavit vzdálenost na 1/30 vzdálenosti od nejbližšího předmětu na fotografii (viz obrázek - předmět je ve vzdálenosti A, fotoaparáty jsou od sebe vzdáleny o A/30). Je-li tedy například 2 metry od fotoaparátu fotografovaný strom a všechny další objekty na fotografii jsou až za ním, potom by měla být vzdálenost fotoaparátů (pro levý a pravý snímek) 2 metry / 30 = 200 centimetrů / 30 = 6,66 centimetru.
   Uvedená vzdálenost není náhodná. Vychází se totiž z toho, že lidské oko je schopno pohodlně sledovat objekty ve vzdálenosti 2 metry a dále jako jednu scénu; na objekty, které jsou blíže, však musí přeostřit. Protože cílem je vytvořit dobře viditelnou 3D fotografii (stereofotografii), oko by nemělo přeostřovat. Nejbližší předmět by tedy neměl být blíže než 2 metry - přičemž se předpokládá, že oči jsou od sebe vzdáleny přibližně oněch 6,66 cm (mezinárodní standard pro stereoobrazy byl stanoven na 63,5 mm).
   (A ještě jedna poznámka - uvedené pravidlo jedné třicetiny platí pro 35mm film a objektiv s ohniskovou vzdáleností 35 mm. Pro dvojnásobnou ohniskovou vzdálenost - a tedy při přiblížení scény - by pak bylo třeba dělit vzdálenost dvojnásobně - tedy šedesáti. Pro běžné kompaktní fotoaparáty bez zoomu se tím není třeba příliš zabývat, použijete-li zoom, je třeba posouvat fotoaparát mezi levým a pravým snímkem tolikrát méně, kolikrát si scénu zoomem přiblížíte. Dále to ještě ukážeme na příkladu.)
  
Blíž a dál
   Pokud je první objekt fotografované scény blíže, měly by být blíže k sobě i oči (tedy fotoaparáty, kterými pořizujeme levý a pravý snímek). To způsobí, že když se pak na stereofotografii budeme dívat našima (vzdálenějšíma) očima, bude se první objekt scény jevit dále (nejlépe v oněch optimálních 2 metrech).
   Je-li první fotografovaný objekt dále, je vhodné, aby byla vzdálenost mezi levým a pravým fotoaparátem větší - zvýrazní se tím prostorový efekt a fotografie je tak plastičtější. Fotografujeme-li například hrad a před ním strom, který je od nás vzdálen 30 metrů (a blíže k nám již žádný objekt není), potom může být vzdálenost mezi fotoaparáty pro levý a pravý snímek až 1 metr (30/30=1).
   Je-li naopak první objekt ve vzdálenosti 90 centimetrů, pak by od sebe fotoaparáty pro levý a pravý snímek neměly být posunuty o více než 3 centimetry (90/30=3). Pokud by byl předmět blíže než 20 centimetrů, přestává pravidlo jedné třicetiny platit - a je třeba, aby vzdálenost mezi fotoaparátem pro levý a pravý snímek byla ještě menší. Například pro 10 cm se doporučuje vzdálenost 2,5 mm, pro 5 cm pak už jen půl milimetru.
   (A ještě příklad k výše zmíněnému zoomu: Použijete-li například zoom 3x a nejbližší objekt bude vzdálen 90 metrů, potom bude posun fotoaparátu 90/30/3=1 metr.)
  
K sobě nebo ne
   V prvním článku o pořizování 3D fotografií jsme se také zmínili, že při dělání levé a pravé fotografie je možno se dívat vždy jedním směrem nebo naopak do jednoho bodu (pro názornost tu opakujeme obrázek z uvedeného článku - první varianta je označena jako B, druhá jako A).
    Dvě možnosti fotografování Pravda je ovšem taková, že nejlepšího výsledku byste měli dosáhnout, pokud budete fotografovat podle varianty B obrázku. Pokud se přikloníte k variantě A, bude výsledek vždy trochu zkreslený. Platí samozřejmě to, co bylo již řečeno v prvním zmíněném článku - bude-li bod, na který ve variantě A míříte, hodně vzdálen, bude zkreslení nepatrné a vše bude v pořádku. Pokud by ale byl velmi blízko (a nebo by před ním blízko vás byl jiný fotografovaný objekt), mohlo by to vašim 3D fotografiím uškodit. Zvolíte-li variantu B, je třeba při skládání obrázků posunout je (vodorovně) tak, aby se překrývaly obrazy objektů, které jsou k vám nejblíže.
  
Další tipy
   Pro mezinárodní stereografické soutěže se často vyžaduje aby ležely všechny vyfotografované objekty za pozorovací plochou (v našem případě tedy za monitorem). Nic by nemělo vystupovat před ni (posunutí před a za pozorovací plochu jsme zmiňovali v článku o kreslení 3D obrazů v červencovém vydání). My se ale upřímně řečeno domníváme, že efekt vystupujícího objektu může být někdy velice pěkný.
   Pokud ale nějaký objekt vystupuje z obrazu, je rozhodně třeba dodržet pravidlo, že žádná jeho vystupující část neprotíná okraj obrazu (u nás okraj obrazovky).
   Je-li 3D obraz špatně pozorovatelný, zkuste vytvořit jeho černobílou variantu (nejlépe v našem programu 3DJournal). Je-li ta v pořádku, pak barevnému obrazu pomůže, pokud uberete sytost (saturaci) barev. Proveďte to ve svém oblíbeném grafickém editoru, přičemž pozor - upravovat budete levý a pravý obraz, nikoli výsledný 3D obraz.
   Pokud budete dodržovat výše uvedená pravidla (spolu s těmi, která byla zmíněna již v prvním textu), pak by vaše 3D obrazy měly dělat skutečně velmi dobrý prostorový dojem.
(3DJournal)




Pošlete odkaz na tuto stránku přátelům na Facebooku: Sdílet

    Jaggni to! Linkuj! Vybrali.sme

del.icio.us stumble it digg it Google Reddit Ma.gnolia connotea NewsVine blinkbits BlinkList De.lirio.us co.mments feedmelinks Furl scuttle simpy YahooMyWeb
Kompletní menu
 Hlavní stránka
 Předplatné
 Ztracené heslo
 Software 3DJournal
 3D brýle
 3D film, 3D video
 Všechny články
 Diskuzní fórum
 3D galerie
 3D galerie míst světa
 Stáhněte si
 Užitečné odkazy
 Otázky a odpovědi
 Správa členského konta
 O nás
 
 Pošlete odkaz na tuto stránku přátelům na Facebooku: Sdílet


3D software pro 3D fotografie a pro prevod z 2D do 3D


Tato stránka je součástí projektu 3DJournal. Na jeho stránkách naleznete: 3D obrázky (prostorové 3D obrázky, 3D obrazy), 3D fotografie (prostorové 3D fotografie, 3D fota, 3D fotky), návod na 3D, jak se dělají 3D obrazy, jak se dělají 3D fotografie (jak se dělají 3D fotky), download 3D software zdarma, levné 3D brýle, 3D vybavení, 3D fotoaparáty, 3D hry pro 3D brýle (3D hra pro 3D brýle), anaglyph, anaglyf, anaglyphy, anaglyfy, stereogram, stereograf, stereogramy, 3D grafy, 3D animace, 3D rendering, 3D odkazy, 3D galerie, umělecká 3D erotika, 3D svět, stereoskopické obrazy, modročervené brýle, červenomodré brýle, red cyan brýle.

©2003 - 2017 3DJournal.com
Publisher: Bispiral, s.r.o. | Ochrana soukromí a pravidla použití